Možná, že jste již alergičtí na řeči o tom, jak za všechny naše neduhy může nezdravý životní styl, stres, málo pohybu, sedavé zaměstnání i způsob života a samozřejmě jak jinak – nadváha. Ale pokud jde o bolesbederní páteře, právě jsme skutečně vyjmenovali téměř všechny příčiny, proč nás tyto problémy trápí. Začít s vhodnými cviky, zhubnout a hýbat se je téměř jedinou cestou k tomu, abychom se těmto velice nepříjemným a život omezujícím pohybovým problémům s vážnými bolestivými stavy vyhnuli.

Trápí vás bolest bederní páteře? Od bolesti uleví hydrofilní Often gel.

Trápí vás bolest bederní páteře? Od bolesti uleví hydrofilní Often gel.

Bolest bederní páteře je nejčastější příčinou bolesti zad

Bolest zad, občasná nebo chronická, postihuje přes 80 % dospělých. A těžko najdeme někoho, kdo by se s ní nesetkal vůbec. Právě bederní páteř je nejzatěžovanější částí našich zad a bývá proto i nejčastější příčinou bolesti zad.

Bolesti bederní páteře vznikají obvykle následkem nevhodných stereotypů dnešní životního stylu. Nejenže je sedavý, ale i samotný sed je mnohdy nesprávný. Málo se věnujeme rovněž fyzické činnosti a když už se do ní pustíme, nárazově páteř příliš zatížíme, nebo činnost vykonáváme v nehodné poloze. Máme ochablé svaly které jsou pro páteř důležitým partnerem, svoje dělá i nadváha. Mnohdy tak přetížíme svaly a vazy v bederní oblasti, které velice často doprovází i bolest kloubů či blokáda kloubů. Nepříjemná je i bolest bederní páteře vystřelující do nohy.

Úleva od bolesti je první pomoc, kterou očekáváme v případě, že nás postihne ústřel.

Úleva od bolesti je první pomoc, kterou očekáváme v případě, že nás postihne ústřel.

S věkem problémů samozřejmě ještě přibývá. Další problémy způsobuje degenerace meziobratlových plotének. Pokud jsou zdravé, tlumí díky své elasticitě tlak mezi jednotlivými obratli. S věkem však elasticitu ztrácí a páteř takzvaně sesedá a utlačuje různé nervy. Bolest bederní páteře je pak důsledkem této degenerace.

Trápí vás bolest bederní páteře v noci?

Velice častou příčinou bolesti bederní páteře v noci bývá i nevhodná matrace. V noci můžeme rovněž nastydnout, zejména pokud nespíme ve vhodném pyžamu, máme se ve zvyku odkrýt a současně spát u otevřeného okna.

Akutní bolest bederní páteře aneb Když máme housera

Pokud bederní páteř dráždí sedací nerv, máme tzv. ischias. Jde o akutní bolest bederní páteře, které se říká také lumbago, houser nebo ústřel. Často je spojená se zánětem sedacího nervu. Jak si ischias uženeme? Obvykle nevhodným prudkým pohybem nebo polohou. Může jít o rotační pohyb i předklon. Velice často se objeví, pokud zvedáme těžké břemeno.

Dnešní sedavý životní styl s minimem pohybu je častou příčinou bolesti zad. Včetně bolesti bederní páteře.

Dnešní sedavý životní styl s minimem pohybu je častou příčinou bolesti zad. Včetně bolesti bederní páteře.

Co pomáhá na bolest v kříži?

Cviky na bederní páteř, jóga, ať již jako prevence nebo pomoc od bolesti páteře – o tom všem se dá mluvit až ve chvíli, kdy se zbavíme akutní bolesti bederní páteře. Na tu platí nejvíce lokálně aplikované léky proti bolesti a zánětům, ve formě speciálních mastí nebo gelů. Dobré je vybírat si léčivý přípravek, který nejenže uleví od bolesti, ale má i schopnost se rychle vstřebávat, rychle účinkovat, nezanechávat mastný ani lepivý film, skvrny na oblečení a neobsahuje žádné nadbytečné látky, jako třeba parfemaci. Takovým je olfen gel – hydrofilní gel, který rychle ulevuje od bolesti zad, včetně bolesti bederní páteře, ale i od bolesti svalů a kloubů. Je vhodný pro dospělé a mladistvé od 14 let. Novinkou ve složení jsou i jeho protireumatické účinky. Aplikuje se několikrát, obvykle tři až čtyřikrát denně na postižené místo.

Bederní páteř: uvolnění v několika krocích

  1. Tlakem prstů zjistěte problematické místo a zdroj bolesti.
  2. Zahajte jemnou masáž postiženého místa: pokud lze, automasáž.
  3. Aplikujte na postižené místo olfen gel.
  4. Zajistěte si bezbolestnou polohu.
  5. Zhruba po půl hodině opakujte masáž postiženého místa nebo automasáž.
  6. Začněte s uvolňováním pomocí vhodných cviků na uvolnění bederní páteře.

Bolest bederní páteře: cviky

  1. Opřete se rukama o stůl a mírně se předkloňte. Hrudní páteř udržujte nehybnou a pomalu vyhrbujte bederní páteř. Opakujte 6× na obě strany – dopředu a dozadu.
  2. Postavte se rozkročmo na pevnou podložku a opatrně točte pánví střídavě desetkrát doleva a desetkrát doprava.
  3. Lehněte si na záda na cvičící podložku nebo na koberec, pokrčte nohy, kolena přibližujte k bradě a bedra naopak tlačte na podložku. Vytrvejte v této pozici 5× po sobě po 10 vteřinách. Vždy se pak uvolněte s vystřenými nohama na podložce.
  4. Zkuste stejný cvik, ale kolena vytlačujte střídavě doprava a doleva.
  5. V leže na zádech zvedejte pánev nahoru směrem od podložky. Při zvedání se vždy nadechujte, při pokládání naopak vydechujte.
  6. Po 15 minutách opakujte cviky opět. Vše nejlépe v pěti cyklech dopoledne. V pěti odpoledne.

Nezapomeňte, že bolest bederní páteře spojená s bolestí břicha nebo s bolestí beder může být i příčinou jiných nemocí, než jen páteře a určitě navštivte svého lékaře.

Zdroj obrázků: Shutterstock, Pixabay, koláže ContentPub s.r.o. – specialista na copywriting a vizualizaci obsahu

CHCI MAGAZÍN PROFIMODA ZDARMA!

Nechte si posílat magazín Profimoda do vaší e-mailové schránky! Staňte se členem komunity lidí, kteří milují módu, módní trendy a vše kolem moderního životního stylu.

Váš e-mail